onsdag den 11. februar 2015

Polar Opposites in New York


Kunst fra den nordlige og sydlige del af kloden præsenteres gennem landskabsmaleri og fotografi. Dette er hovedtemaet på denne fantastiske udstilling, som jeg har fået lov at deltage i i næste måned i New York. 
Landskaberne vises på galleriet NOosphere Arts, Manhattan. 
Jeg udstiller denne gang sammen med film producent Jeff Orlowski, kendt for den prisvindende dokumentarfilm "Chasing Ice", en fantastisk film, som dokumenterer klimaforandringer i bl.a Grønland og Island. Endvidere udstiller jeg sammen med den russiske fotograf Daniel Kordan, som blandt meget andet fotograferer for National Geographic. Hans landskabs fotos fra den sydlige pol i området omkring Patagonien i Sydamerika er imponerende.



Denne udstilling bliver en fantastisk smuk blanding af film, foto og maleri. Jeg har sendt 9 nye malerier til New York, og de er klar til ferniseringen den 3. marts på Manhattan.

Udstillingen sætter fokus på det udsatte liv og den klimatisk udfordrede natur nær polerne. Mine værker viser motiver fra Færøerne, Island og Grønland. De viser både menneskenes liv nær polerne, dyre og fuglelivet, og giver trods deres voldsomhed og de solide klipper, måske et indblik i hvor skrøbelig balancen er mellem liv og natur. Fuglene på billederne er mine velkendte lunder, de færøske søpapegøjer. For at give et eksempel på klimaets påvirkning af fuglelivet, ja, så var der måske i omegnen af 1 million lunder på Færøerne første gang, jeg tog derop for blot 10 år siden. I dag er bestanden halveret. Se alle malerierne på www.ChristinaKjelsmark.dk


Se traileren til Jeff Orlowskis dokumentar Chasing Ice her. 
Se hele filmen på Netflix.

Nyd Kordans fantastiske fotos på www.danielkordan.com


Se hvordan billederne blev malet i denne video



Ingen kommentarer:

Send en kommentar