onsdag den 8. april 2015

Påskens mange ansigter.

Påsken er præsters og kunstneres højsæson. Det er i påsken mange kunstinteresserede kører rundt og besøger kunstudstillinger i hele landet. De kigger på kunst, udvælger kunst og nyder at se de mange gallerier, som har samlet de bedste værker netop i denne uge. 

For os kunstnere på den anden side af maleriet, er påsken årets mest stressede periode. Malerier til påskeudstillingerne skal males og klargøres allerede sidst i Februar, og nu skal de stå deres prøve. 
Fanger de publikum? Falder farver og motiver i publikums smag? Kan malerierne sælges?

I år har jeg stået på Midtjyllands Kunstcenter i Bryrup flere dage i påsken. Her har jeg mødt publikum, ansatte og ikke mindst de andre kunstnere.
Publikum listede stille forbi, stoppede op, kommenterede malerierne, spurgte til teknik og indhold og vi fik en rigtig hyggelig sludder. 

Det er en kæmpe oplevelse for os, at se og tale med publikum. At høre deres mening om malerierne og ikke mindst om deres oplevelser med billederne, de har købt tidligere. 
Det er sjovt at opleve hvor mine malerier får et hjem. Hvilke stuer de er hængt op i. Hvilke reaktioner de får og hvilke følelser de vækker hos ejere og publikum. 

Indimellem oplever jeg en tidligere køber fortælle om, hvad maleriet har betydet for hende, for familien og for hjemmet. Pludselig giver alt arbejdet mening!

Det er rørende og fantastisk inspirerende at høre hvad kunst gør ved publikum - specielt når det er ens eget maleri og beskrivelsen er positiv!

Påsken har været en nervepirrende, og spændende uge. 
Jeg synes faktisk at kunstnere - og præster burde have en efterpåske ferie, så vi også kan nå at slappe af, besøge familie og gå på udstilling.


God efter påske til dig.
Her er et klip fra mit arbejde med Færømalerierne til Midtjyllands Kunstcenter.
Christina Kjelsmark


Ingen kommentarer:

Send en kommentar