onsdag den 23. september 2015

Mal dyr i akryl

Et af de mest fascinerende og mest frustrerende motivgrupper for en maler er at male dyr. At leve sig ind i et dyrs væsen, anatomi og udtryk er spændende og voldsom tidskrævende. Det kan tage år at lære dyret at kende, så man i afslappet stil kan gengive det på papir og lærred.

Følger vi de få dyremalere som kunsthistorien skildrer, kan vi se hvordan gengivelsen har ændret sig over de sidste århundreder. Fra komiske gengivelser af heste i galop, med alle fire ben spjættende ud i hvert verdens hjørne, til nøje gengivet anatomisk nøjagtige skildringer. Ændringen skete da fotografiapparatet blev opfundet og man kunne fastfryse bevægelsen, og dermed forstå gangarten.

Jeg har malet dyr siden jeg var helt ung. Først som fugle maler hos bl.a ornitologisk forening, så dyr hos jagtforeningerne - hvor jeg lærte nøje at tælle bukkens opsats og vurdere alder ud fra antallet af takker. Dernæst malede jeg krybdyr og salamandere hos Danmarks Naturfredningsforening, som ønskede vandhulsplakater og genkendelige streger.

I dag har jeg smidt detaljerne over bord og søger nu blot at forstå dyrets væsen og udtryk. Med store pensel strøg og voldsomme farver gengives dyrets identitet.

Uendelige mængder af skitser lægger forud for de store malerier.

På næste lørdag d. 3. oktober holder jeg en workshop, som jeg kalder Mal dyr! Her har du mulighed for at følge et dyremaleri trin for trin fra skitse til færdigt billede.

Vi skal skitse vores høns, katte, køer og ikke mindst heste.



En stor Shire hest bliver hovedmotivet. Imponerende i sin størrelse og form med faner på benene og en lang man, som når helt ned over halsen. Venlige øjne og et godmodigt udtryk.

Men hvordan gengiver vi hende på lærred??

Deltag i workshoppen og lær hvordan du gengiver de store dyr i maleriet. Snup en af de sidste ledige pladser og få en skøn maleoplevelse på Kunstskolen Sønderbygaard.


Tilmeld dig: Klik her...

Kh Christina Kjelsmark


Ingen kommentarer:

Send en kommentar